Rabu, 10 Jun 2009

kenanagan tika itu




Benar kata orang, selagi tak diuji kita takkan tahu sejauh mana keberanian kita. Terkenang pula tika mana saya menyertai Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), betul-betul menguji keberanian diri.
Saya masih ingat ketika menyertai latihan tamat kursus kat pusat pertahanan awam (PUSPA), banyak pengalaman yang telah saya lalui dan pelajari.
Suatu hari, nasib tak menyebelahi saya, saya telah mengalami keracunan makanan. Dengan segera saya dibawa oleh anggota JPAM ke hospital seremban, saya mendapat rawatan disana. Setelah mendapat rawatan, ketika dalam perjalanan pulang ke pusat pertahanan awam, tiba-tiba anggota JPA telah mendapat satu panggilan kecemasan…ada seorang uncle hampir nazak, tinggal kat serembanjaya. Ambulans kami terpaksa patah balik untuk membawa uncle tersebuti ke hospital. Setelah bersusah payah mencari kediaman pesakit dengan segera mereka membawa ke hospital. Ketika itu hanya ada 3 orang je anggota yang terlatih. Masa tu saya ditemani oleh seorang rakan selatihan dengan saya. 2anggota terpaksa uruskan keadaan uncle dan sorang lagi sebagai driver. Manakala kawan saya diberi tugas mencatat maklumat pesakit. Sungguh kelam kabut waktu tu, saya pula masih kesakitan lagi, timbul juga rasa takut melihat keadaan uncle yang sakit sebab saya memang penakut.
Apa yang saya nak sampaikan adalah kesungguhan, kegigihan dan keberanian anggota JPAM patut dihargai, mereka berusaha sedaya mungkin untuk menyelamatkan 1 nyawa. Namun saya tidaklah seberani mereka. Pengalaman itu memberi makna yang besar dalam hidup saya kerana saya menyaksikannnya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ceriakan harimu

selamat datang ke laman seni sastera islam...sebarang pertanyaan, hubungi 0133191229 atau e-mail: liza87_iza@yahoo.com
- Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

- Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

Mengenai Saya

Foto saya
USIM, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia
kesederhaan buatkan saya rasa bahagia kerana terhindar dari sifat tamak. hidup saya akan lebih tenang jika terisi dengan kalamullah dan tinta-tinta raudhah.

Mengapa lelaki suka berpoligami?